Bookmark and Share

Derfor vælger unge danskere islam

Det religiøse rum
Politiken 29. december 2001

Af Fatih Alev

Siden 11. september har der været en del nyhedsdækning omkring unge danskere, der konverterer til islam. Man prøver at forstå, hvorfor unge veluddannede og dannede danskere vælger at leve som muslimer. Eksperter bliver spurgt om, hvad det kan skyldes.
Som bekendt har eksperterne altid et svar. De sidste ca. 20 år har eksperterne fastslået, at det for det meste er kvinder der konverterer.
Forklaringen skulle være den, at kvinderne konverterer til islam i forbindelse med ægteskaber.
Dette er ikke helt korrekt. Jeg har gennem årene mødt mange kvindelige konvertitter, der valgte islam længe før de traf deres fremtidige ægtefælle. Hvordan kan eksperterne påstå at vide, hvad der empirisk foregår i samfundet, når de ikke har det fornødne kendskab til en bestemt gruppes bevæggrund?
Det er i dag et uomgængeligt faktum, at der i stigende grad er en del danske mænd der bekender sig til islam, i en grad, som også eksperterne er vidner til. Men nu er forklaringen en hel anden: De unges valg må skyldes deres trang til oprør overfor samfund og familie, hedder det.

Jeg medgiver, at eksperterne for det meste ved, hvad de udtaler sig om.
Men når det gælder danskeres indtræden i islam, er det som om, de ikke har interviewet tilstrækkeligt mange for således at kunne danne et mere reelt billede af situationen.
Hvorfor vælger mange danskere så islam på trods af alt det negative omdømme, det har fået, især efter 11. september? Jeg vil påpege, at de nymuslimske danskere forklarer deres beslutning med, at de med ét har fundet svar på mange af de ting, de gik og funderede over, såsom meningen med livet og manglen på nogle etiske pejlemærker og regler.
Forud for en konversion foregår der et intenst studium af hvad islam indebærer. De interesserede læser meget materiale om islam, skrevet af såvel muslimer som ikke-muslimer. Selv en højreorienteret sognepræsts attrap-site om islam besøges i den tro, at man finder nøgtern oplysning om islam.
Men fælderne er kun til de mindre kloge.
De fleste søger kvalificeret information og er især interesseret i at vide, hvorfor andre danskere er konverteret til islam. Denne information finder de på islam.dk, hvor de også har mulighed for at bestille en ‘Islam Startpakke’ indeholdende Koranen på engelsk, bøger, adresseliste over moskeer mv.

I Koranen taler Gud direkte til mennesket. Der er intet mellemled. Det er ikke profeten Muhamed (må Guds fred og velsignelse være med ham), der beretter om Gud, men Gud der henvender sig til profeten og menneskeheden.
Koranens sprogbrug er rytmisk og minder om poesi. Gud henviser utallige gange til intellektet, som Han har forsynet mennesket med, og at vi som mennesker er så fattige på brugen af det, når vi forholder os til de eksistentielle spørgsmål. Han opfordrer os til dyb overvejelse over naturens tilblivelse i stedet for overfladiske antagelser.
Det er denne oplevelse, mange nymuslimske danskere, efter deres udsagn, har haft, før de besluttede sig for at konvertere. Muslimer missionerer ikke. Det er der ingen grund til, da Koranen som Guds ord taler for sig selv.
Blandt bevidste muslimer er der den opfattelse, at danskerne konverterer til islam på trods af det dårlige image, mange muslimer med deres uislamiske livsførelse har påført det. Britiske Yusuf Islam, som tidligere var kendt som popsangeren Cat Stevens, har på et tidspunkt ytret, at han takker Gud for at have læst Koranen og lært om islam, før han begyndte at stifte bekendtskab med muslimerne.
De mange konverteringer kan gøre indtryk på både de muslimer, der efterlever islam som en form for tradition, og dem der slet ikke efterlever det. Synet af nymuslimerne har en sandpapir-effekt på de traditionelle muslimers tro og praksis.